Exit - Kinek? Mik a befektetési célpontok? - Straub Elek (Day One Capital), Szigeti Károly (Central Fund), Wildner Ágost (PBG FMC), Moderátor: dr. Fehérváry Ákos (Baker McKenzie)
Szigeti Károly (Central Fund)
Mielőtt egy befektető belép egy cégbe, az un. nevezett „ajtón”, már azt nézi, hogy mikor tud távozni azon. Egy befektetés előterjesztése során, már erre a kérdésre is kell és illik választ adni, amikor a piaci átvilágítást eszközölnek a befektetők. Ideális esetben egy befektetés cca. 2-5 évig tartja meg a pénzügyi befektető, a „start up „ világ gyorsabban reagál, teljesen másképpen viselkedik „exit” szempontjából is, gyorsabb a „Go és no Go”, életképes vagy sem…
Exit típusai: (teljesség igénye nélkül)
- Tőzsdei bevezetés
- Szakmai befektetőnek történő értékesítés
- Más pénzügyi befektetőnek történő értékesítés
- „Részleges exit”, új forrás bevonása esetén
- MBO
- Végelszámolás, felszámolás
Exitnél értékelendő tényezők:
- Makrogazdasági tényezők () vagy (☹), - szabályozók változása (☹)
- Likviditás a piacokon, bankok finanszírozási készsége,
- „Ideális környezet”: Vannak ideális piacok, ahol több szereplős, 4-5 szereplő van jelen és senki nincs többsége az adott piacon. Ilyenkor van „verseny” – piaci konszolidáció igény és lehetőség,
- befektetés „érettsége - milyensége” , milyen mutatókkal rendelkezik az iparági átlaghoz, felette van-e, értékteremtés
- humán erőforrás minősége a befektetésnek,
- reális alapokon nyugvó fejlődési potenciál a befektetésben,
- tanácsadó (k) helyes kiválasztása (jogi – üzleti),
- mindenre kiterjedő „ideális” recept nincs.
- Exit időtartama, - menedzselni a céget exit alatt, egy kihívás...
3 alapkezelő által megvalósított exit-ekből pld: GTR – HSBC - Sanoma Média – NET-TV, több mint 14 befektetésnél „sokadik körös” befektetések valósultak meg az alapoknál, régebbről tapasztalt exitek: (Euromedic-Semilab-Turtrans)
Wildner Ágost (PBG FMC)
Jellemzően mi a befektetési időtartam és az exit célcsoport a különböző szegmensekben és iparágakban tevékenykedő befektetőknél?
A PBG FMC Zrt. és az anyacége, a Portus Buda Group Zrt. az eddigi gyakorlat szerint alapvetően 6-10 éves időtartamra tervezi a befektetéseit. Nem számolhatunk még be sok exitről, de ami megtörtént és tervezett exit, ott a vevő az alapító tulajdonos (management buyout), valamint nagy nemzetközi piaci szereplő.
Milyen tényezőket értékel a befektető az exitre készülve, annak ideális megválasztásához, és mi alapján dönt?
Már a befektetési döntés meghozatalakor tervezünk a későbbi potenciális vásárlóval, vásárlókkal. Az üzleti terv befektetési időszak alatti frissítései, monitorozása során is folyamatosan figyelünk az exit-paraméterek változására. A befektetési időszakban bármilyen struktúrális változás esetén szempont, hogy ez hogyan hathat az exitre. Tehát ideális esetben sokkal inkább az időzítés a kérdés, mint a vásárló személye.
Mi a siker kulcsa és mik az esetleges buktatók, ha lehet saját példákon keresztül megvilágítva?
A sikeres céltársaság és egyúttal a sikeres exit feltétele az a lelkes alapító, vagy management, aki szakmailag kompetens, saját konkurenciáját jól ismeri és megfelelően motivált. Hosszútávon gondolkodik és nem kizárólagosan a haszon a célja, hanem az értékteremtés is. Fontos a folyamatos megújulási készsége és hogy a problémákat, akár saját korlátait ismeri, felszínre hozza, ha kell tulajdonosi szintre, és ezeket meg akarja oldani. Elengedhetetlen továbbá a befektetési időszak alatt fenntartott egyensúly a befektető és az alapító kockázatvállalásában és motivációjában. Olyan alapvető management képességeket is elvárunk a céltársaságoktól, mint a cég működésének transzparenciája, átvilágíthatósága számviteli, jogi és üzleti értelemben, mert ez a sikeres exithez elengedhetetlen.